Smart #3

Oude naam, nieuwe lading

Smart heeft naam gemaakt met innovatieve stadsautootjes. Alles wat moederbedrijf Mercedes-Benz niet durfde onder eigen naam, durfde het wel met Smart. Sinds kort maakt Smart deel uit van het Chinese bedrijf Geely en verzorgt Mercedes-Benz alleen nog de vormgeving. Daarmee krijgt de oude naam een compleet andere lading. De Smart #3 zou duidelijk moeten maken welke rol de nieuwe eigenaar voor Smart ziet.

Autotest | Smart #3 Oude naam, nieuwe lading

De Smart #3 ziet er goed uit, maar rijdt ook zo. Vorm gaat niet ten koste van functie. De #3 is ruim en benut alle voordelen van elektrisch rijden (vlot, stil, 1-pedaal bediening, grote actieradius).

Plus

  • onderscheidende vormgeving
  • prima rijeigenschappen
  • ruim, ook achterin

Min

  • laadt niet zo snel als beloofd
  • onrustige werking adaptieve cruise-control en stuurhulp
  • Apple CarPlay loopt vast

Conclusie

Welke rol krijgt Smart binnen het Geely concern? Dat van een premium-merk, waarbij vormgeving en beleving voorop staan. Smart kan ook niet anders, want het deelt componenten met andere merken van Geely (Volvo, Polestar, Lynk & Co) en dus is radicale innovatie zoals onder Mercedes-Benz onmogelijk geworden.

De #3 weet zijn rol als life-style auto met glans te vervullen. De auto ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook zo. Dat gevoel wordt versterkt door de fraaie opzet van de cabine en zelfs de "graphics" op de beeldschermen. Smart benut alle voordelen die elektrisch rijden biedt, van snelle acceleraties tot rijden met één pedaal.

Kortom: voorheen was Smart begeerlijk om het gedurfde concept en de eenvoud. Voortaan is Smart begeerlijk om de bijzonder vormgegeven elektrische auto's. Zo krijgt een oude naam een nieuwe lading.